Saturday, November 13, 2010

Penerbit filem King Kong meninggal

| Saturday, November 13, 2010 | 0 comments

LOS ANGELES: Penerbit filem King Kong, Dino De Laurentiis meninggal dunia di kediamannya di Beverly Hills, California pada usia 91 tahun, Rabu lalu.

Sepanjang karier perfilemannya, penerbit dari Itali itu mengeluarkan 500 filem, termasuk yang terkenal seperti La Strada, yang memenangi hadiah Oscar, Serpico dan Three Days of the Condor. Menurut anak perempuannya yang juga penerbit dan pemenang hadiah Oscar, Raffaella De Laurentiis, punca kematiannya tidak diketahui. De Laurentiis menceburi bidang perfileman pada umur 20 tahun. Dilahirkan di Naples, Itali, tetapi kemudian berpindah ke Amerika Syarikat dan mengeluarkan filem mahal seperti Hurricane dan Tai-Pan.

Beliau juga menerbitkan semula filem King Kong pada 1976, filem ikan paus yang membawa maut, Orca, beberapa adaptasi novel penulis Stephen King dan terbaru, Hannibal pada 2001 selepas filem The Silence of the Lambs.

Keluarga De Laurentiis adalah pengeluar pasta. De Laurentiis dilahirkan di Torre Annunziata, dekat Naples.

Selepas berkhidmat dengan tentera Itali ketika Perang Dunia Kedua, beliau menubuhkan Dino De Laurentiis Studios pada 1947.

Pada 1950-an, beliau terbabit dalam pembikinan filem terkenal termasuk Ulysses dengan aktor Kirk Douglas selain filem War And Peace dengan Audrey Hepburn.

Beliau membina studio di Rome diberi nama Dinocitta dan menerbitkan beberapa filem termasuk Barbarella sebelum berpindah ke Amerika. Reuters/Agensi

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

THERE ARE MORE HERE

 

Malay Mail Online

The Star Online: Most Viewed: Nation

NST Online: Topnews

The New York Times

The Washington Post

Gossip Cop

Harakahdaily

Malaysiakini

Harian Metro: BeritaUtama

Berita Harian: Mutakhir

Kosmo Online

CNN.com

Followers

Please leave your blog link

© Copyright 2010. insanidaily.com . All rights reserved | insanidaily.com is proudly powered by Blogger.com | Template by insanidaily.com - insanidaily.com