Sunday, September 30, 2012

SPNB akan bina 1,850 rumah mampu milik tahun depan

| Sunday, September 30, 2012 | 0 comments



MELAKA: Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan membina 1,850 unit rumah mampu milik di seluruh negara pada tahun depan.

Pengerusinya, Datuk Idris Haron berkata ia hasil peruntukan RM320 juta yang disalurkan kerajaan melalui SPNB dalam pembentangan Belanjawan 2013 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak Jumaat lepas.

"Pengumuman itu menunjukkan perdana menteri mendengar keluhan golongan muda dan kumpulan pertengahan yang ingin memiliki kediaman," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup Seminar Kepimpinan Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) di sini, hari ini.
Turut hadir Presiden SBM Mohammed Nazari Othman.

Dalam pembentangan Belanjawan itu, Najib berkata SPNB juga akan membina 21,000 unit rumah Mesra Rakyat untuk tahun 2013 yang berharga RM65,000 dengan subsidi sebanyak RM20,000 serta subsidi kadar faedah ke atas pinjaman sebanyak dua peratus.



Dalam perkembangan lain, Idris yang juga Ahli Parlimen Tangga Batu meminta Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melantik Orang Kurang Upaya (OKU) sebagai seorang daripada ahli jawatankuasa teknikal di PBT masing-masing supaya kehendak dan keperluan golongan itu tidak diabaikan.

Beliau berkata, PBT perlu menyediakan infrastruktur yang baik kepada OKU terutama dalam sektor perkhidmatan seperti pengangkutan awam, tempat letak kereta dan tandas awam.

Penguatkuasaan dalam sektor perkhidmatan itu juga perlu lebih tegas agar kemudahan yang disediakan tidak dieksploitasi oleh golongan normal, katanya. - BERNAMA

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

THERE ARE MORE HERE

 

Malay Mail Online

The Star Online: Most Viewed: Nation

NST Online: Topnews

The New York Times

The Washington Post

Gossip Cop

Harakahdaily

Malaysiakini

Harian Metro: BeritaUtama

Berita Harian: Mutakhir

Kosmo Online

CNN.com

Followers

Please leave your blog link

© Copyright 2010. insanidaily.com . All rights reserved | insanidaily.com is proudly powered by Blogger.com | Template by insanidaily.com - insanidaily.com